M5_UF1_Gestió del color
GESTIÓ DEL COLOR EN EL FLUX DE LA
PRODUCCIÓ GRÀFICA
LOGOTIP
nom
|
IMAGOTIP
Nom+imatge (separat)
|
ISOTIP
imatge
|
ISOLOGO
Nom+imatge (integrat)
|
|
![]() |
|
El color
És un fenomen físic i de percepció
visual que es percep amb el sentit de la vista. S’associa, per tant, a la
varietat de longitud d’ones de l’espectre visual amb el sentit de la vista.
Fisiologia del color
Fa referència a com es percep el color i les
característiques de visió de l’humà amb el color.
La percepció del color
La percepció per part de l’ull humà és un mecanisme en el qual
intervenen diversos elements:
- L’ull que converteix la llum en senyals elèctriques.
- El nervi òptic que condueix aquestes senyals elèctriques cap al cervell.
- El cervell que processa les senyals elèctriques i crea la imatge que nosaltres veiem amb els colors que percebem
Diferències en la visió del color
- Certa ceguera pels colors: Anomenat daltonisme. Impossible veure el color que percebem la majoria de les persones.
- Colors metamèrics: És un fenomen psicofísic que fa que dos colors iguals depenent de les condicions es vegin diferent entre elles.
- Fatiga del color: És un efecte que fa que veiem color on no hi ha. Això passa quan veiem una gran quantitat de llum d’un color, els cons es cansen i deixen de respondre temporalment.
- Memòria del color: La part de la memòria visual amb la capacitat de recordar les sensacions de color per a reconèixer-les quan tornem a percebre-les.
Teoria del color
Teoria additiva del color
RGB. Són els colors llum. Amb la suma de tots els colors
surt el color blanc. Els colors llum són el vermell, verd i blau.
La classificació d’aquests colors són el que es projecten en
un monitor o pantalla. És un espai dependent del dispositiu que s’utilitza.

Teoria subtractiva del color
CMYK. Són els colors pigment. Amb la suma de tots els colors
apareix el color negre. Els colors pigment són el groc, magenta i cian. El
negre està afegit, ja que la suma de tots els colors surt un negre brut.
La classificació d’aquests colors són les tintes
d’impressió. El color negre que s’afegeix a part i s’utilitza per corregir les
impressions de les tintes.
Model del color HSL (Hue, Saturation i Lightness)
Parlem del matís o tonalitat,
saturació i lluminositat.
- Hue (matís o tonalitat): És la propietat a la qual ens referim quan comencem un color pel seu nom.
- Saturation (saturació): També anomenat croma. És la claredat del color, com està aquest color de ser vermell.
- Lightness (lluminositat): També anomenat brillantor. Ens indica com és de clar o fosc el color o com se situa respecte al negre.
S’expressa d’aquesta forma:
Del pla superior al vèrtex inferior
s’estableix en cent passos, originant els valors de lluminositat (L): 100 en el
pla superior i 0 en el vèrtex.
Modulació del color
Saturació: Vinculat amb el color blanc. És des del color
més pur al color més apagat. Contra més blanc i posi al color, menys saturat és
el color.
Lluminositat: Vinculat amb el color negre. És quan el color
se li afegeix el negre, llavors menys lluminositat hi tindrà el color.
Valors de colors
L’especificació d’una tonalitat
requereix tres dades: to, saturació i lluminositat.
Aquests tres valors són independents
entre si i per aquest motiu s’expressen diferent.
- Valors RGB: S’expressa del 0 al 255.
- Valors CMYK: S’expressa del 0 al 100.
- Valors Hexadecimals: És per a usos d’aplicacions web. S’expressa del 0 al 9 i de la A a la F (Poden ser en majúscula o en minúscula).
# 00 00 00
R
G B
Amb tot això podem dir…
El to és la característica que
relaciona una expressió cromàtica amb el color determinat.
La saturació fa referència a la
quantitat de color pur que hi presenta.
La lluminositat és la capacitat de
reflectir la llum amb tota la seva puresa de color.
La guia de tons
Aquestes guies de tons es poden trobar en aplicacions
d’àmbit de disseny i preimpressió o també en suports físics. Les guies físiques
estan impreses, i entre elles trobem les més populars anomenades PANTONE.
Hi ha guies de Pantone de tons directes, és a dir les tintes
planes o tons sòlid i també els tons tramats.
Cada to directe de Pantone requerirà
una planxa nova d’impressió. Per exemple, en cas d’imprimir una imatge amb quadricromia
més una tinta Pantone plana, caldran 5 planxes (C+M+Y+K+Pantone).
En els tons tramats cal diferenciar
l’edició feta per Europa (realitzada amb tintes Euroestandard) de l’edició feta
per Amèrica (SWOP).
Per altra banda, la gamma Pantone
Hexachrome genera tons amb la impressió tramada de sis tintes de color
(C+M+Y+K+Taronja+Verd).
En la majoria dels casos es difereixen
els tons de les diferents guies d’acabats: brillant (coated) i mat (uncoated).
Aquesta diferenciació es justifica de com es mostrarà el to un cop ja imprès.
Reproducció del color
Bits per píxel
Un píxel ha d’emmagatzemar una sèrie
d’informació, i aquesta informació l’emmagatzema un nombre de bits. Aquesta
informació o valor l’anomenem profunditat de to. Normalment en tenim 8
bits per píxel, però hi podem tenir de 16 bits per píxel.
Classificació dels originals
Els originals els podem classificar de
les següents maneres:
- Segons el seu color, que poden ser en B/N o en color.
- Segons el seu traç, que poden ser de línia o de to
El to pot ser continu, és a dir, que
no té punt de trama. Els diferents tons estan formats per zones d’imatge
continu amb diferent grau d’ennegriment.
El to també pot ser discontinu, és a
dir, que té punt de trama. Els tons estan formats amb la trama. Podem trobar
imatges en B/N i imatges a color.
Després tenim l’original en línia, que
destaquen els grafismes d’un sol traç. També poden ser en B/N o a color.
El píxel i la resolució
Quan parlem de píxels, parlem de
resolució.
La resolució és el nombre de píxels que hi ha per unitat
lineal, i és mesura en píxels per polzada (ppp o ppi).
Si té una resolució alta, més petits
són els píxels, per tant, la imatge té una qualitat més alta i amb més detall.
Com menys resolució, més grans són els
píxels, per tant, la imatge té menys qualitat i te menys detall, arribant a
l’extrem que els píxels es puguin visualitzar com a la següent imatge. (foto)
Les imatges que es visualitzen en una
pantalla, són de 72 ppp.
Les imatges que s’han d’imprimir,
s’haurà de tindre en compte amb els següents aspectes per posar una resolució
correcta:
- El sistema d’impressió.
- El suport que s’utilitzarà.
Normalment una resolució de 300 ppp
ens ofereix una bona qualitat d’imatge.
Quan una imatge amb una resolució de
200 ppp l’ampliem, el que fem és que la resolució es redueixi. També passa quan
reduïm una imatge, la resolució s’amplia.
Interpolació
Quan una imatge no té suficient
resolució, llavors ens inventem els píxels. Aquesta solució s’anomena interpolació
i pot ser de tres maneres:
- De veïnatge: Els píxels es clonen del píxel del veí, de manera que augmenta els píxels però no la gamma tonal.
- Bilineal: Els nous píxels agafen com a referència els píxels veïns en línia, generant-se unes característiques cromàtiques entre elles.
- Bicúbica: S’aconsegueix els millors resultats
i augmenta la gamma tonal. Cada nou píxel agafa com a referència tots els
píxels veïns que l’envolten, tant els laterals com el superior i l’inferior.
Profunditat de to
És el nombre de bits que necessita cada píxel per aportar la
informació que li correspon pel tipus d’imatge.
En imatges de línia en B/N cada píxel té dues opcions:
- Blanc o negre: Requerint, per tant, un bit per píxel.
- Imatges de to B/N: Cada píxel podrà ser blanc, negre o gris (d’entre 255 grisos possibles), a causa de la combinació binària resultant de la utilització de 8 bits (1byte).
- IMatges a color: Sigui de línia o de to, cada canal haurà de poder expressar-se del blanc al color, passant per 255 tons intermedis, per tant requerirà 1 byte (8 bits) per canal.
Si el model
de color utilitzat és RGB, el total de bits necessari per píxel serà de 24 bits
(8 bits x 3 (canals de color)).
En el cas
d’imatges amb CMYK serà de 32 bits (8 bits x 4 (canals de color).
Color indexat
Color indexat vol dir seleccionar,
d’entre tots els tons d’una imatge en RGB, els 256 més representatius.
En ser només 256 els tons que s’han
d’aconseguir, amb 8 bits per píxel n’hi haurà prou.
Cada un dels píxels de la imatge
conservarà la tonalitat (si és una de les 256 escollides) o, en el cas de no
ser-ho, s’ajustarà cromàticament a la més semblant d’elles.
Això suposa que cromàticament la
imatge perdrà qualitat però per altra banda disminuirà una tercera part la
memòria utilitzada.
Per aquest motiu, l’ús del color
indexat, s’aconsella per aquelles imatges a color que s’han d’incorporar a
pàgines web o en les quals la gamma cromàtica no és el més preferent, però en
canvi és necessari minimitzar el pes i el volum.
Els canals de color
La imatge reproduïda en el monitor
(RGB) o impresa (CMYK) es compon de canals de color.
Cada canal conté informació
corresponent al seu color.
La separació dels canals s’aconsegueix
en l’equip de captació.
Reacció de la
llum quan incideix sobre una superfície acolorida
En el cas de superfícies acolorides,
aquestes absorbeixen de la llum blanca (RGB) els colors que no tenen,
reflectint els que posseeix i absorbint aquells que no conté.
En el cas d’incidir sobre la
superfície una llum acolorida actuarà de la mateixa manera, absorbint els
components de color que no tingui i reflectint o transmetent els que tingui.
Procés de generació dels canals de
color
La llum acolorida prové de l’original,
incideixi sobre filtres de color vermell, verd i blau que transmeten només el
component cromàtic per als canals R, G, B.
En funció de la intensitat de la llum acolorida
transmesa aquesta informació tindrà un valor comprès (com ja sabem) entre 0 i
255.
La imatge captada sempre ho és en
model RGB, a partir d’aquesta informació es generen (en cas necessari) els
canals CMYK.
La imatge del color negre es genera
simultàniament a partir dels canals RGB d’acord amb les deficiències
cromàtiques.
La imatge impresa tramada
Per poder generar la sensació d’imatge
tonal, en la impressió es recorre a la trama.
La trama consisteix a fragmentar la
imatge en punts que donaran a l’observador la sensació de modulació tonal a l’ajuntar-se
òpticament amb el blanc del suport. Existeixen dos tipus de trama:
Trama Estocàstica Trama covencional o periòdica |
Guany de punt
És l’ampliació de la mida del punt de
trama en la impressió. En funció de la pressió de la tinta i de la superfície
del suport.
Aquest efecte suposa un augment del percentatge que correspon, amb
la conseqüència d’enfosquiment i la desviació cromàtica de colors.
Aquest ajustament es fa amb
aplicacions de tractament d’imatge, per tant s’ordenen els guanys de punt en
funció del suport. És aconsellable preguntar a l’impressor sobre el guany de
punt del seu sistema.
Games euroscales, swop i toyo
S’utilitzen tres games d’ús localitzat
territorialment:
- Euroscale: Anomenada Eurostandard o Games Europea, d’ús a Europa.
- SWOP: Specification Web Offset Publications. Que s’utilitza al Estats units.
- Toyo: S’utilitza a Japó
Entre elles es diferencien per la
cromacitat de les tintes primàries a color, per la qual cosa, en el cas
d’ajustar una imatge a una determinada gamma i imprimir-la en un altre
suposaria una desviació cromàtica més que perceptible i no massa positiva.
Els programes de tractament d’imatge
ens permeten definir aquesta gamma simulant al monitor un resultat cromàtic
final.
Ajustos de color en la imatge
Amb la intenció de minimitzar els
problemes en la impressió i aconseguir imatges més nítides i netes de color, és
necessari redefinir les aportacions per cada canal de color. Quins hi ha:
Equilibri de
color: És aquella aportació de color primari
que genera un color neutre (dóna sensació de gris). Els desajustos en els
equips de captació poden provocar en una imatge, un desequilibri de color.
Per comprovar si en una imatge
existeix equilibri, hem d’analitzar les aportacions de color en aquelles zones
susceptibles de ser grises.
En les imatges RGB es mostrarà
equilibri sempre que els tres valors coincideixin.
Amb les imatges en CMYK, perquè hi
hagi equilibri les tintes CMY no han d’aportar la mateixa quantitat, ha
d’haver-hi major quantitat de cian que de groc i més groc que magenta.
Reducció de color
Les zones fosques d’una imatge es
generen amb una gran quantitat de tinta de color, l’acumulació de la qual és
superior a la que el suport pot admetre, generant problemes d’impressió.
Per eliminar aquests problemes
s’apliquen tècniques de reducció de color.
Les tècniques de reducció de color
consisteix a substituir les quantitats de tinta de color que generen negre, per
tinta negra.
Amb la utilització d’aquesta tècnica
del color s’obtenen resultats cromàtics més nets i contrastats. Existeixen dues
tècniques:
- UCR (Under Colour Removall: Afecta més a les zones molt fosques de la imatge. És aconsellable per aquelles imatges més fosques. Eliminen en la superposició de colors, els tons que tingui per sota. (foto)
- GCR (Gray Component Replacement): Efectua la reducció de color a qualsevol que tingui CMYK, substituint la quantitat de color comú eliminada amb la tinta negra. (foto)
En imatges que siguin més clares la
reducció del GCR no es podria aplicar, per això es faria un grau baix de GCR.
Quan s’aplica un grau elevat de GCR, es pot aplicar l’opció de UCA que és la
que disminueix la reducció de color deixant el negre reduït intacte.
L’UCA es pot aplicar en diferents percentatges,
però s’aconsella no excedir el 40% per no perdre la textura de les zones
fosques.
Control del color
Metamerisme
És l’efecte que ens genera diferències en l’apreciació del
color en funció de:
- L’observador: La visió del color depèn dels cons de l’ull. No totes les persones tenim la mateixa distribució ni el mateix nombre de cons receptors del color, per tan diferents observadors veuran el color, però pot ser que sigui exactament igual.
- L’il·luminitat: Un mateix observador apreciarà un color de manera diferent depenent de les característiques de la llum que l’il·lumina. Es pot comprovar en observar una imatge il·luminant-la amb bombetes artificials de diferents intensitats i tons, o simplement observar la imatge amb la llum artificial i amb la llum del sol.
- La llum paràsita (és la llum emesa en l’ambient o reflectida d’un altre color o tonalitat propera): És aquella que reflectida en una superfície acolorida, és barreja amb la lluminositat i varia els colors de la imatge. També es genera aquesta llum de forma indirecta, la llum reflectida d’un element acolorit proper a la imatge a observar.
- El suport: La variació del brau de blanc i de la brillantor superficial farà que la llum reflectida del suport sigui diferent i per tant també ho sigui l’observador del color. El grau de brillantor fa que la llum es reflecteixi amb major o menor intensitat, provocant diferència respecte la lluminositat del color amb la imatge. Òbviament, si el suport és acolorit l’expressió de la cromacitat real de la imatge serà totalment desvirtuada.
Temperatura de color
Fa referència a la característica cromàtica de la llum
blanca. La ignició genera llum i aquesta està en funció de la temperatura a la
qual arriba.
La llum que genera una bombeta incandescent té una correspondència
que determina la temperatura de color. La temperatura de color es mesura en
Kelvin (0K (zero Kelvin)=-237,15ºC).
Per determinar la relació entre la temperatura de color i la
característica de l’il·luminitat, els físics van idear el cos negre.
El cos negre: Aquest cos ideal materialitzat com una
esfera de metall, té la característica d’absorbir totes les radiacions que li
arriben, raó per la qual, no reflecteix cap tipus de radiació, és mostra com a
negre.
Si en un ambient sense llum, escalfem el cos negre, en
funció de la temperatura que assoleixi, aquest es començarà a posar incandescent
(llum groga) i per tant a emetre llum. Els tipus de llum que emet està en
funció de la temperatura en Kelvin, establint-se la relació.
(imatge)
Quan diem que una sala té una temperatura de color de 3000K,
no ens referim al fet que està a 2726ºC, sinó que la llum que emet correspon
cromàticament a la que emetria el cos negre en cas d’esclafar-se a 3000K.
Eines per el control de color
Densitometria
Permet controlar la impressió. Controlem l’ennegriment d’un
punt amb el densitòmetre.
Els densitòmetres com mesuren la densitat d’un punt, són els
instruments més útils en el control de qualitat. N’hi ha dos tipus:
- Reflexió: Utilitzat per a originals opacs.
- Transmissió: Utilitzat per a originals transparents.
Diagrama de GAFT: És un factor més de control de qualitat del color imprès. Es
basa a obtenir dades de densitat d’un color per introduir-lo en uns diagrames i
detectar possibles desviacions. Abans, però, de veure una representació gràfica
d’un diagrama de Gaft hem de tenir en compte que les tintes ideals són aquelles
en les quals cada color absorbeix un terç de l’espectre i reflecteix els altres
dos terços, però en la realitat les tintes ideals no existeixen.
Cal dir que a Europa, el diagrama de Gaft, no s’utilitza
massa.
La colorimetria
És la que s’encarrega de mesurar els colors, determinar-los
a través de valors. Les mesures es fan amb un colorímetre.
Al llarg d’aquest temps hi ha hagut diversos intents per
ordenar el color, però l’estàndard reconegut a escala mundial és el que va
establir la Comissió Internacional de la Il·luminació (CIE) l’any 1931.
Hickethier (1952) i Munsell (1905) també ho van intentar
ordenar els colors.
Hickethier va superposar deu cartes cromàtiques per formar
un cub aconseguint especificar 1000 colors mitjançant gradacions dels valors
tonals del cian, magenta i groc. Però els resultats no van ser bons ha que
l’original variava respecte a l’imprès.
Munsell va definir els colors partint de les variables de
tonalitat, saturació i lluminositat. (foto)
El CIRE és l’autoritat internacional en qüestió de llum,
lluminositat i to. És qui proposa alguns models de color per descriure aquestes
variables. Tipus de models:
- Model CIEXYZ (1931): Descriu tots els colors que pot veure una persona en una figura tridimensional, on les triestímuls x, y, z representen els colors primaris vermell, verd i blau respectivament, que són els tres colors primaris que veu l’ull humà.
- Model CIexyZ: Transforma en dues
dimensions la cromacitat dels triestímuls i els presenta sota una lluminositat
fixa sota la qual es pot veure un rang de colors més grans.
- Model CIELab: L’any 1976 es transforma el model CIEXYZ en el model CIELab, el qual els colors s’apropen més al que nosaltres percebem. Els colors que tenen la mateixa lluminositat es troben en el mateix pla circular.
El colorímetre mesura a paritr dels valors triestímuls
apreciant el color com si fos l’ull humà. Disposem d’estendards definits per
CIe respecte a la font de llum.
Components bàsics del colorímetre:
- El sistema d’il·luminació: Emet llum sobre la mostra.
- El sistema de captació.: Un cop la llum incideix sobre la mostra, els filtres capten els senyals cromàtiques.
- El sistema de processat: Els senyals es transformen en components elèctrics, obtenint un valor de la mostra.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada