M7_UF1_Creació clima laboral cordial

CREACIÓ D’UN CLIMA LABORAL CORDIAL

Què ens passa pel cap quan parlem de clima laboral?

Tant per als treballadors com per a les empreses el clima laboral no és altra cosa que l’ambient que es respira dins d’un equip de treball, és a dir, una manera de definir les relacions entre els treballadors i treballadores.
En principi, tant els treballadors i treballadores com l’empresari busquem un clima laboral al més cordial possible, ja que aquest és un dels clars objectius de les empreses, relacionats amb els valors ètics.

Què entenem per bon clima laboral?

Hi ha una sèrie de característiques que ens poden ajudar a distingir un bon clima laboral d’aquell que no ho és.
Aquestes característiques són de tipo laboral, i tot i que les relacions personals ajuden a la creació d’un bon clima laboral, que la situació de treball sigui bona és imprescindible.

Quines són les característiques d’un bon clima laboral?


Organització:
És la base perquè un grup de treball funcioni. Si no s’adjudiquen tasques concretes a persones concretes poden sorgir problemes, duplicar algunes tasques, mentre altres queden per fer, sensé que hi hagi un responsable.
Lideratge: Relacionat amb el punt anterior, si existeix un treballador o treballadora que lidera l’equip serà més fàcil comptar amb una bona organització. Per això, designar un Líder, que sàpiga fer de líder, és fonamental.
Independència:  Tot i que el treball d’equip és fonamental també és necessari que cada treballador s’orienti a fer la tasca concreta que se li ha assignat per assolir els seus objectius. D’aquesta manera s’agilitzen els processos.
Reconeixement: Quan un membre de l’equip fa alguna cosa que ajuda molt al desenvolupament de l’activitat és bo que sigui reconegut per la resta de treballadors i per la directiva de l’empresa.
Crides d’atenció: Seguint amb el punt anterior, quan un treballador o treballadora comet un error, és bo que se l’avisi, de manera correcta, d’aquesta manera sabrà identificar l’error i corregir-lo en un futur. Tot i això, crítica ha de ser constructiva, tant per tant dels seus superiors com de la resta de treballadors.
Intel·ligència emocional: És la que s’encarrega de l’empatia en les relacions de treball, de manera que si l’equip sap identificar els sentiments dels altres podrà aplicar el coneixement en la seva tasca diària.

8 claus per fomentar un bon clima laboral

  1. Promoure el respecte
  2. Buscar feedback entre els treballadors
  3. Promoure el lideratge
  4. Reconeixement cap als treballadors
  5. Tenir un lloc de treball adequat
  6. Flexibilitat horària
  7. Processos, tasques i organització
  8. Fomentar el Team Building

Indicadors d’avaluació del personal

Aquests indicadors els podem encabir en el procés de control i monitoratge, quan parlem de projectes.
No sempre ens trobem en projectes, a vegades es fan tasques repetides i mecàniques, de manera anual, trimestral, mensual, etc. Aquestes tasques han de ser avaluades, i ens regirem per uns paràmetres estàndards que haurem prefixat i que sempre seran els mateixos.

Quins són aquests indicadors o paràmetres d’avaluació?

Són indicadors que fixa l’empresa basant-se en la seva planificació i que depenen, en bona part, de la tasca que s’hagi de realitzar. Els indicadors van vinculats directament als objectius, siguin generals o específics.
No es tracta solament d’avaluar la tasca realitzada, sinó el com s’ha realitzat. Per exemple, la rapidesa, la constància, la planificació, la pulcritud en el treball, etc.

Seguiment i anàlisi de les incidències i defectes en la producció

Igual que s’avaluen les aptituds dels treballadors amb els indicadors, també s’avaluen els procediments i resultats de les tasques realitzades, de manera que es pugui deixar constància de qualsevol incidència.
Aquesta tasca es realitza a partir d’un checklist on i constarà tot el necessari que cal saber sobre qualsevol projecte. Servirà per detectar defectes i incidències a la vegada que es resol la qüestió de la producció, podent fer el recompte corresponent a cada cas.
Per poder fer aquest seguiment, hem de tenir quins són els valors que hem de tenir en compte. Cada una de les tasques que es realitzarà tindrà uns valors determinats, associats a la tasca, que són els que s’hauran de tenir en compte per calcular la producció i el desviament d’aquesta en cas que n’hi hagi.
Aquestes qüestions es determinaran i s’inclouran en els formularis corresponents, els quals inclouran la informació de manera que es pugui filtrar segons interessos i necessitats.

Mes
Màquina
Operari
Exemplars
Productius
Exemplars
Defectuosos
Desviació productiu
Temps
Incidències









Valoració del domini i del correcte maneig de maquinària i equips auxiliars

Es fa amb l’objectiu de gestionar la producció de la manera més eficient possible. És a dir, els treballadors coneixeran la tasca que fan i controlaran i dominaran aquells aspectes per a produir, en el temps i directius establerts. En el cas contrari s’haurà d’establir mesures de correcció que serviran per arribar a l’objectiu.
La valoració del domini i del correcte maneig de maquinària i de les eines per part dels treballadors es realitza avaluant la tasca diària. Aquesta valoració es fa amb les eines de consulta que hem vist anteriorment, especialment les que donen la informació o de les tasques realitzades, les incidències que hi ha hagut, el temps en què s’ha realitzat la tasca. Cal tenir aquesta informació al dia, ja que anualment serà convenient consultar-la per fixar objectius i considerar si cal seguir en la mateixa línia o cal fer canvis.

Auditoria interna

És una activitat independent i objectiva de consulta, concebuda per agregar valor i millorar les operacions d’una organització. Ajuda a una organització a complir els seus objectius aportant un enfocament sistemàtic i disciplinat per tal d’avaluar i millorar l’eficiència dels processos de gestió de riscos, control i govern.
Bona part de l’èxit d’una empresa depèn de la correcta gestió i per fer-ho cal tenir implementat un Sistema de Gestió de la Qualitat (SGC), ben documentat i comunicat al personal. Aquest sistema de Gestió de la Qualitat està estandarditzat en la norma ISO 9001.

NECESSITATS FORMATIVES DEL PERSONAL

El diagnòstic, estudi o anàlisi de necessitats formatives és fonamental per a detectar carències reals que tenen les persones tant dins de les organitzacions (treballadors en actiu) com fora d’aquests (aturats).
La qualificació adequada afecta de forma directa a la competitiva del teixit empresarial que desemboca en una major productivitat.
Per detectar aquestes necessitats formatives cal descobrir les competències professionals idònies per desenvolupar la tasca.
I és necessari també tenir en compte les competències professionals que exigeixen les empreses de cada sector (Coneixements, Actituds i Habilitats) i determinar el tipus de treballador que s’ajusta a cada tipus de formació.
Per detectar les necessitats formatives cal definir un objectiu, recollir la informació necessària (entrevistes personals o qüestionaris), analitzar i interpretar aquesta informació.
Quines eines poden ser útils per detectar les necessitats de formació en una empresa?
  • Entrevistes i qüestionaris als treballadors.
  • Anàlisi de resultats de producció.
  • Revisió periòdica del pla de formació.
  • Bústia de suggeriments i propostes per part dels treballadors.

Quina metodologia emprarem per descobrir les necessitats formatives en una empresa?
  • Presa de contacte – Anàlisi del punt de partida.
  • Anàlisi DAFO.
  • Definició d’un objectiu.
  • Anàlisi de la informació disponibilitat.
  • Tria d’una activitat de mostra.
  • Disseny de les eines quantitatives i qualitatives.
  • Cerca dels elements necessaris per a la planificació.
  • Redacció de l’informe on s’inclourà la informació necessària sobre les necessitats formatives.

L’objectiu principal serà adaptar-se a les necessitats de la xarxa empresarial.

El departament de RRHH i la formació

El departament de formació d’una empresa, que normalment forma part del departament de RRHH és l’encarregat de detectar i cobrir les necessitats formatives dels treballadors d’una empresa.
Per altra banda, aquest departament el responsable ha de garantir que els treballadors adquireixen les competències establertes en els objectius de la formació planificada.
En general s’encarrega de:
  • Identificar i classificar totes o cadascuna de les necessitats dels treballadors, per tant cal conèixer a fons la política i els objectius empresarials.
  • Estudiar i seleccionar totes les opcions formatives convenients i ajustades a les necessitats corporatives. Que depenen el que treballes, necessites unes formacions genèriques i específiques.
  • Avaluar el desenvolupament i compliment de la formació escollida. És a dir, que a part del que vull que aprenguin, també s’ha de complir amb les condicions que vull per poder fer-ho.

Quan es fan propostes de formació cal tenir en compte diversos aspectes:
  • Motivació dels treballadors: Els treballadors se senten motivats quan l’empresa valora la seva tasca i una manera de demostrar que es valora aquesta tasca és invertir en la formació i la millora professional. És una bona manera de fidelitzar els empleats.
  • Desenvolupament del talent humà: El talent humà és una qualitat que et destaca. Llavors desenvolupar el talent humà és fonamental tant per a l’empresa com per el mateix treballador que veu com l’empresa li dóna la possibilitat d’impulsar la seva carrera professional. L’oferta formativa d’una empresa pot ser un avantatge comparativa i convertir-la en la clau per atraure ou talent a la companyia. Dona a les empreses a què les persones pel seu talent estiguin col·locades on estiguin més competents.
  • Obtenció de resultats: L’adquisició de nous coneixements i habilitats per part dels treballadors ha de repercutir directament a la millora dels resultats empresarials. El departament de formació és el que vetllarà per aquesta millora de resultats.

Quina és la formació genèrica a les empreses que has de tenir al currículum?
  • Noves tecnologies
  • Gestió d’equips i lideratge
  • Innovació
  • Gestió del temps
  • Idiomes
Per planificar una acció formativa cal que ens plantegem els passos següents:
  1. Què volem que aprenguin les persones que realitzaran el curs. Ho poden fer per la voluntat o necessitats del treballador o també per la necessitat de l’empresa.
  2. Amb quina finalitat. La finalitat ha de veure amb l’empresari.
  3. Quina serà la dinàmica del curs. Serà per la persona que forma als treballadors. Ho supervisa l’empresari.

Qualsevol activitat formativa ha de tenir en compte els següents aspectes:
  • Títol del curs:
  • Persones destinatàries:
  • Objectius del curs
  • Contingut i metodologia
  • Modalitat
  • Documentació que caldrà preparar: programa, pla docent i material de suport.

Preparar l’activitat formativa
Títol del curs: És molt important el títol del curs, ja que és el primer que veuran les persones destinatàries. Per tant, ha de ser clar, breu, descriptiu i definidor.
Persones destinatàries: Definir amb exactitud a quin col·lectiu de persones adrecem l’acció formativa és molt important, per tant en quant en pot dependre l’èxit o el fracàs d’aquesta. Aquest criteri s’ha de difondre adequadament i respectar al màxim.
Objectius del curs: Són objectius que s’hauran d’assolir en finalitzar l’acció formativa. Concretar els objectius d’una activitat formativa ens permet delimitar-ne l’abast i establir una guia. Cal tenir en compte:
  • Els objectius han de ser mesurables i aplicables.
  • Hem de ser pràctics i realistes. Hem de seleccionar uns objectius proporcionals amb el nombre d’hores d’aquella activitat formativa.
  • Els objectius poden ser conceptuals (continguts teòrics), procedimentals (continguts pràctics) o actitudinals (d’actitud).

Per fixar o redactar els objectius s’utilitza l’anomenada taxonomia de Bloom. És una manera estandarditzada.
Per cada nivell es recomana utilitzar uns verbs determinats:
  • Per recordar: ordenar, definir, organitzar, descriure, duplicar, reproduir, identificar, enumerar, etiquetar
  • Per entendre: classificar, descriure, explicar, identificar, localitzar, revisar, seleccionar, transferir, distingir, citar, exposar.
  • Per aplicar: aplicar, demostrar, interpretar, manipular, preparar, usar, triar, recollir, calcular, construir, establir, relacionar, resoldre, utilitzar, relatar, contribuir.
  • Per analitzar: analitzar, escollir, comparar, categoritzar, diagramar, diferenciar, comprovar, contrastar, discriminar, separar, limitar, prioritzar, subdividir.Per avaluar: argumentar, defensar, seleccionar, avaluar, valorar, comparar, contrastar, jutjar, justificar, concloure
  • Per crear: construir, crear, dissenyar, desenvolupar, formular, redactar.

Continguts: És el temari. Pot variar, depenen de les hores del curs, els destinataris a qui em dirigeixo... Els continguts han de ser suficients i necessaris per assolir els objectius establerts.
Metodologia: La manera d’impartir el temari. És a dir, que permet organitzar el temari. Pot variar, depenen de les hores del curs, els continguts, els destinataris que em dirigeixo...

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

M5_UF2_Color

M7_uf1_ Trasformats i acabats

M7_UF1_Processos de transformats